Kokonaiskuormitus - liikunnasta lisää stressiä?

 

Mitä on kuormitus? Mitkä asiat meitä kuormittaa? 

Liikunnan positiivisia vaikutuksia ei ole tarkoitus tässä vähätellä. Liikunta edistää terveyttä, hyvä kunto auttaa jaksamaan arjessa – työteho paranee ja mieli piristyy. Asialla on kuitenkin myös kääntöpuolensa. Kun jaksaminen on äärirajoilla, voi kovatehoinen liikunta lisätä stressiä ja väsymystä. 

 

Tavallinen sukankuluttaja ei valitettavasti osaa katsoa kokonaisuutta kuten liikunnan tai hyvinvoinnin ammattilainen (välillä ei muuten nämäkään). Sitä kun ei ymmärretä miten kaikki asiat jollain tasolla linkittyvät toisiinsa ja vaikuttavat kuormituksesta palautumiseen. Minusta on hienoa, että ihmiset ovat innostuneet kuntoilusta, jopa kovista crossfitin kaltaisista lajeista ja alkaneet kiinnittää huomiota syömisiinsä. Tämä kuntoiluintoilu vaan tuo kokemattomalle kadunmiehelle tai –naiselle riskin ajaa kokonaiskuormituksensa todella suureksi. 

 

Yhden energiavaraston varassa

 

Meillä on vain yhdet energiavarastot, ne jotka latautuvat nukkuessa, lomaillessa ja levätessä. Jotka tankkautuvat ravinnolla, läheisyydellä, meditaatiolla ja rentoutusharjoittelulla. Ja jotka kuluvat työn, arjen, fyysisen kuormituksen ja sosiaalisten suhteiden tuoman rasituksen vuoksi.  Meillä ei ole erillistä energiapankkia parisuhdekriisin, työstressin tai treenin käsittelyyn, vaan se sama pankki antaa energian IHAN KAIKKEEN. Kun jollakin osa-alueella elämässäsi menee huonosti, se alkaa syödä näitä varastoja ja muuttaa mm. kehon stressihormonitasoja. Sinun kehosihan ei tiedä oletko päättänyt juosta portaita päivän vai onko pomosi juuri kaatanut niskaasi järkyttävän työkuorman, vaikutus on sama.  

 

 

Minulla on tapana vääntää asiaa ratakiskosta, joten tehdään tässäkin asiassa sama:

 

Ajattele neljäkymmentävuotiasta Marttia, joka harrastaa crossfittiä, on kolmen lapsen yksinhuoltaja isä ja toimii projektipäällikkönä isossa pääkaupunkiseutulaisessa firmassa. Optimaalinen tilanne olisi, että kun Martti aamulla herää, hänen energiavarastonsa ovat puhelimen akun lailla ladanneet itsensä sataan prosenttiin yön aikana. Näin olikin maanantaina käynyt ja työpäivän jälkeen Martti paineli hyväntuulisena Crossfit Boxilleen kovaan treeniin. Treenin jälkeen Martti tuli nälkäisenä kotiin vapauttamaan lapsenvahdin, palautusjuomakin oli piru kaatunut housuille ja jäänyt juomatta. Mutta… Kotona odottikin tilanne, jossa Martin nuorimmaiselle oli noussut korkea kuume ja heti kotiin päästyä pitikin lähteä kiikuttamaan lasta päivystykseen. Päivystyksen odotustilassa Martti juo kupin kahvia automaatista lievittääkseen nälkäänsä. Kun vihdoin yhdeksän jälkeen päästään takaisin kotiin, Martti tekee lapsille iltapalaa ja syö samalla itse pari onnetonta palaa leipää. Kun Martti pääsee nukkumaan, hänen kuvitteelliset energiavarastot näyttävät 30 prosenttia, joten uni tulee tarpeeseen. Valitettavasti sairastava lapsi pitää Martin hereillä. Yöunet ovat katkonaiset ja kokonaisuudessaan korkeintaan neljän tunnin mittaiset. Kun aamulla isoäiti on haettu hoivaamaan kotiin jäänyttä lasta ja pitää lähteä töihin, Martin energiavarastot ovat latautuneet vain 50 prosenttiin, hyvän aamiaisen, mutta huonon yöunen ansioista. 

 

Töissä aamu alkaa palaverilla, jossa Martin puolitoistavuotisen projektin edistymistä arvioidaan ja Martin pomo ei ole tyytyväinen tulokseen. Homman pitäisi edetä reippaammin, mutta samalla Martin tiimistä otetaan kaksi henkilöä pois ja siirretään toiseen projektiin. Martin stressitasot nousevat ja syövät energiavarastoja entisestään. Onneksi tänään on lepopäivä. Ohjatut treenit ovat Boxilla aina maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Näiden lisäksi Martti on käynyt lauantaisin pelaamassa säbää työkavereiden kanssa. 

Tiistain ja keskiviikon välinen yö meni vielä pahemmin reisille, sillä lapsen sairastelun lisäksi Martti ei saa unta, kun murehti työasioita. Silti hän keskiviikkona kaipaa työpäivän jälkeen tuuletusta aivoilleen ja lähtee Boxille treeneihin. 

 

Torstain lepopäivä korjaa hieman tilannetta, mutta Martin energiavarastot näyttävät edelleen vain 35 prosenttia. Perjantaina on jälleen treenit, mutta onko Martin järkevää edes mennä tekemään perjantain rääkkiä, joka tunnetaan viikon kovimpana harjoituksena? Ei! Mutta Martti menee.. Perjantain ja lauantain välisenä yönä Martin vanhin lapsi valittaa kuumeista oloa, joten edessä on jälleen huonosti nukuttuja öitä. Voidaan siis unohtaa viikonlopun tuoma lepo ja palautuminen. Onneksi viikonloppuna sai kuitenkin syötyä normaalisti.

Kun seuraava maanantai koittaa Martin aamuinen energiavarastolukema on 25 prosenttia ja viikko pitäisi aloittaa alusta. 

 

 

Mitä olet mieltä, kuinka hyödyllisiä kehityksen kannalta ovat seuraavat treenit? Jos Martti jatkaa samanlaisen viikon näin huonosti palautuneena, miltä näyttää viikon päästä energiavarastot, vaikka hän saisikin nukuttua paremmin? Kuinka paljon työn tuoma kuormitus alkaa kiristää pinnaa ja aiheuttaa kärhämää kotona, kun pinna palaakin alta aikayksikön? Kolme tai neljä viikoittaista treeniä ei pitäisi ajaa kenenkään vaakakuppia täysin nurin, mutta kun yhtälöön lisätäänkin muita kuormittavia tekijöitä, vahvempikin muki alkaa kaatua. Ongelma on, että ihmiset eivät laske kuin ne liikuntasuoritukset, ei ymmärretä sanaa KOKONAISKUORMITUS.

 

 

 

Ihminen tottuu lähes kaikkeen

 

Tiedän monia ihmisiä, jotka ovat polttaneet kynttilää molemmista päistä jo vuosia. Pahinta tässä on, että ihminen tottuu asioihin nopeasti. Niin hyviin kuin huonoihin asioihin. Ajattele vaikka kuinka mieltäsi lämmittää uusi puhelin tai auto, mutta ei mene montaa viikkoa, kun molemmat alkavat näyttää jo arkisilta käytössäsi. Samalla tavalla ihminen tottuu kammottaviin olosuhteisiin, varsinkin jos ne ovat syntyneet pikkuhiljaa. Ei edes ymmärretä kuinka kuormittuneita ollaan, koska ollaan oltu sillä tavalla jo vuosia. 

 

Huomaan yhä useammin, että työni on treenien suunnittelun sijasta enemmän paremman aikataulutuksen ja asioiden priorisoimisen opettamista, kevyempien harjoittelumuotojen suosittelemista, unen merkityksen korostamista ja jopa kovan liikunnan rajoittamista. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja tänä päivänä pätevältä valmentajalta ja personal traineriltä vaaditaan tämän asian ymmärtämistä. Toivoisinkin, että jossain määrin jokainen toimisi itsensä PT:nä. Olisi hienoa, jos ihmiset osaisivat kuunnella itseään ja keskustelisivat säännöllisesti itsensä kanssa, jotta oppisivat tunnistamaan, minkälaisessa kuormitustilassa kulloinkin mennään ja osaisivat reagoida tilanteeseen. 

 

Mieti omaa tilannettasi hetki, vertaa sitä vaikka Martin tilanteeseen. Miltä sinun kokonaiskuormitus vaikuttaa? Pyydä apua tilanteen korjaamiseen, jos omat taitosi eivät riitä. 

 

Rentouttavaa viikonloppua kaikille! <3

 

 

-Johanna

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Suosituimmat tekstit

Kokonaiskuormitus - liikunnasta lisää stressiä?

27.9.2019

1/10
Please reload

Viimeisimmät tekstit

September 20, 2019

January 31, 2019

Please reload

Arkisto
Please reload

Avainsanoja