Motivaatio - se tärkein yksittäinen asia.

 

 

Motivaatio on toiminnan voima. Se ei ole fyysinen voimavara vaan järkkymätön tahtotila. Se on tärkein syy miksi teemme asioita. Jos todella mietit, huomaat, että löydät aina syyn omille toiminnoillesi. Motivaatiotaso vaihtelee toki eri tilanteissa ja olosuhteissa. Toisinaan paljonkin. Tiedäthän tunteen, kuinka valmiiksi väsyneenä on vaikea aktivoida itseään juoksulenkille? Tai kuinka vaikea voi olla noudattaa tiukempaa ruokavaliota, kun muut syövät vieressäsi pizzaa?

 

Olosuhteet horjuttavat mieltämme ja koettelevat motivaatiotamme. Mitä vahvempi sinun sisäinen halusi tehdä jotain on, sitä helpompi sinun on vastustaa kiusausta näissä tilanteissa. On todellista omistautumista pystyä pitämään kirkkaan mielessään se PIDEMMÄN TÄHTÄIMEN TAVOITE, jotta sen avulla pystyy kieltämään itseltään asioita, joita haluaisi juuri NYT.

 

Meillä kaikilla on jatkuvasti erilaisia mielitekoja. Esim:

  1. Pullan tuoksu voi herättää sinussa halun keittää kupillisen kahvia ja nauttia sen kanssa korvapuustin – huolimatta siitä, että haluat pudottaa painoa. Unohdat kuitenkin pullan, sillä haluat pudottaa ylipainosi ja voida paremmin.

  2. Raskas intervalliharjoitus hapottaa jalkojasi ja haluaisit jo lopettaa, vaikka jäljellä on vielä kolme ylämäkivetoa. Teet kuitenkin kaikki ohjelmaan merkatut vedot, sillä tavoitteesi on kohottaa kuntoasi tulevia maastojuoksun SM-kisoja varten.

 

Pidä mielessäsi mitä haluat eniten, ei se mitä haluat juuri nyt ja olet jo pitkällä.

 

Mikä pitää yllä motivaatiota?

 

Motivaatio ohjaa siis käytöstämme, valintojamme ja toimintaamme, se on parhaimmillaan jopa alitajuntainen tila, joka saa meidän saavuttamaan tavoitteemme. Tärkeintä onkin ymmärtää, että ilman tavoitetta ei voi olla motivaatiota. Kun urheilijalla, työntekijällä tai kuntoilijalla on selkeä tavoite, halu käyttää resurssejaan sen saavuttamiseksi suurenee.

 

Jos et tiedä miksi ramppaat salilla päivästä toiseen, kannattaa pysähtyä hetkeksi ja määrittää se syy ja tavoite. Tavoite kannattaa määrittää mahdollisimman konkreettisesti ja tarkasti. Mielesi täytyy tietää, mitä kehosi tavoittelee. Treenaamisen osalta liian ympäripyöreä tavoite tarkoittaa satunnaista höntsäilyä tai juuri ja juuri terveysvaikutteista liikuntaa. Jos tavoite ei ole selkeä, ei treeniltä voi odottaa kummoisia tuloksia. Toistele tavoitetta itsellesi, kirjoita se ylös tai hoe sitä, kunnes alat tehdä jo päivittäisiä asioita ja valintoja saavuttaaksesi sen.

 

Kun olemme selvillä siitä, mitä haluamme, motivaatio auttaa meitä ottamaan oikeat askeleet päämäärämme saavuttamiseksi. Tässä vielä kuusi asiaa, jotka auttavat minua urheiijana saavuttamaan tavoitteeni:

 

  • Pysy positiivisena, älä koskaan anna periksi

    • Mitään tavoittelemisen arvoista ei koskaan ole saavutettu helposti, tsemppaa itseäsi!

  • Sitoudu

    • Tiedosta, että olet itse täysin vastuussa omasta onnistumisestasi. Ei ole ketään muuta, jonka niskaan vierittää vastuu kun epäonnistut tai ketään, jota taputtaa selkää kun onnistut.

  • Haasta itseäsi, mutta järkevästi

    • Vaadi itseltäsi, pyri koko ajan parempaan mutta pidä tavoitteesi realistisina. Mikään ei tapa motivaatiota paremmin kuin tavoite, joka ei ole saavutettavissa.

  • Pidä kirjaa kehityksestäsi

    • Esimerkiksi treenipäiväkirjan pitäminen on yksi tärkeimmistä minua motivoivista tekijöistä

  • Visualisoi päivittäin tavoitteesi

    • Palauta tavoite mieleesi tarvittaessa joka aamu

  • Palkitse itsesi

    • Aseta tarvittaessa välitavoitteita ja palkitse itsesi pitkän ahertamisen jälkeen, kukaan ei jaksa jatkuvaa kieltäytymistä tai kurjuutta

 

Kevät oli minulle raskasta aikaa, pakotin itseni suoriutumaan monista haasteista väsyneenä ja kieltäydyin lukemattomista asioista, sillä valmistauduin voimanoston EM-kisoihin ja pudotin painoani pykälää pienempään painoluokkaan. Kun jo valmiiksi vähärasvaisesta ja pienestä kehosta pudotetaan vajaa 8 kiloa painoa, samalla treenaten kovempaan kuin koskaan, on se motivaatio oltava luja. Ja se olikin. Kevään jälkeen kehoni ja mieleni ilmoitti kuitenkin kaipaavansa hieman ”nollausta” ja rentoutumista. Teki hyvää olla hetken niin, että vain nautin treenaamisesta enkä stressannut mistään turhaan. Kesä oli loistavaa aikaa siihen.

 

Tiukan kevään jälkeen kahden viikon treeniloma Thaimaaseen tuntui ansaitulta. Myös joulukuun SM-kisa rutistuksen jälkeen loma lämpöön on jo varattu. Muistakaa palkita itsenne! :)

 

Kesä on nyt kuitenkin ohitse ja olen jälleen motivoituneempi kuin koskaan. Kirkkaana silmissäni joulukuussa pidettävät klassisen penkin ja voimanoston SM-kilpailut, joissa aion olla kovemmassa kunnossa kuin koskaan. Siinä minun tavoitteeni loppuvuodelle. 

Mikä on sinun?

 

 

- Johanna 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Suosituimmat tekstit

Kokonaiskuormitus - liikunnasta lisää stressiä?

27.9.2019

1/10
Please reload

Viimeisimmät tekstit

September 20, 2019

January 31, 2019

Please reload

Arkisto
Please reload

Avainsanoja